Silniki

Paliwo

Do zasilania silników Diesli stsouje sięolej napędowy lub mazut (wielkogabarytowe silniki wolnobieżne)

Olej napędowy

Mieszanina węglowodorów parafinowych, naftenowych i aromatycznych, które wydzielane są z ropy naftowej w procesie destylacji. Temparatura wrzenia destylatu oleju napędowego wynosi 180-300 syoni Celcjusza. Jest ona znacznie wyższa od tych z których produkuje się benzynę, ponieważ zawiera dużą zawartośc siarki.

 Kluczowym parametrem określającym jakość dla tych paliw jest natomiast zdolność do szybkiego samozapłonu pod wpływem wysokiej temperatury, której miarą jest liczba cetanowa.

Właściwości:

  • gęstość: 0,82–0,845 kg/dm3[2]
  • wartość opałowa: 42–44 [MJ/kg] w stanie ciekłym, 3660–3830 kJ/m3 w przypadku mieszanki stechiometrycznej
  • stała stechiometryczna paliwa: 14,5 kg powietrza/kg paliwa
  • Liczba cetanowa: 50-85

Mazut

oleista ciecz będąca pozostałością po destylacji niskogatunkowej ropy naftowej w warunkach atmosferycznych (ciśnienie normalne), w temperaturze od 250 do 350 °C. Składa się z węglowodorów wysokocząsteczkowych.

Właściwości:

  • gęstość: 890-960 kg/m³
  • wartość opałowa: 41 500-45 000 kJ/kg (9900-10 700 kcal/kg)
  • barwa: ciemnobrunatna do czarnej